Tuesday, September 26, 2006

USULUDDIN

setelah kita ketahui akan hukum-hukum yang terlibat dalam perihal Usuluddin ini(Sila tambah jika ada yang tertinggal), maka bermulalah pengenalan kita akan sifat-sifat Allah itu.

"dan hendaklah kamu berusaha mencari ilmu yang meyakinkan bahawa tiada yang bersifat ketuhanan melainkan Allah" Muhammad - ayat 19

sifat Allah yang wajib diketahui adalah sebanyak 20. iaitu:

Wujud -sifat nafsiah (sifat diri dzat wajibal wujud)

Qidam, Baqa, Mukhalafatuhu Taala Lilhawadith, Qiamuhu Binafsih, Wahdaniat - sifat salbiah (sifat yang menafikan atau menolak sifat yang tidak layak bagi dzat wajibal wujud)

Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Sama', Basar, Kalam - sifat ma'ani (sifat yang berdiri dengan dzat)

Qodirun, Muridun, A'limun, Hayyun, Sami'un, Basirun dan Mutakallimun - sifat maknawi (sifat yang menunjukkan keadaan hal bagi dzat)

kemudian perlu juga untuk tahu akan sifat mustahil bagi Allah iaitu sifat-sifat yang berlawanan dengan sifat wajib.

Setelah kita tahu akan sifat nafsiah,salbiah, ma'ani, maknawiyah. Dipecahkan sifat tersebut kepada dua kategori yang berlainan iaitu:

sifat istighna (kaya dzat Allah berdiri dengan sendiri) - Wujud, Qidam, Baqa, Mukhalafatuhu Taala Lilhawadith, Qiamuhu Binafsih, Samak, Basar, Kalam, Samiun, Basirun dan Mutakallimun.

sifat iftiqar (kaya dzat Allah berkehendak makhluk kepadaNya) - Wahdaniat, Kudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Qodirun, Muridun, A'limun, dan Haiyun.

terbahaginya sifat-sifat yang 20 itu kepada dua (istighna dan istiqar) adalah kerana yang bersifat dengan sifat ketuhanan yang menunjukkan sifat Allah yang terkaya dari segala sesuatu dan tidak pula berhajat kepada sesuatu apapun serta menjadi tumpuan sekalian makhluk.

No comments:

Labels