Wednesday, February 04, 2009

TA'AWUZ DAN BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Kebiasaannya apabila membaca Quran, kita akan mulakan bacaan dengan berta'awuz dan membaca Bismillahhirrahmannirrahim.Mengapakah perlu kita membaca ta'awuz???Adakah apabila kita membaca bacaan tersebut, akan tiada langsung SYAITAN di sekeliling kita dan di dalam diri kita???sedangkan syaitan itu sentiasa berjalan dalam pembuluh darah anak ADAM. BERSAMBUNG....

Adapun tafsiran Bismillahhirrahmannirrahim adalah amat dalam sekali. Sukar kita hendak melaksanakannya walaupun senang diucapkan dibibir. Pada Ahli MAKRIFAT, tafsiran BISMILLAH ini membawa maksud penyatuan, pengenalan dan keilmuan. Ada juga ahli MAKRIFAT yang mentafsirkan sebagai "Jika masih belum mengenal ALLAH, maka diri sendirilah yang menjadi SYAITAN".BERSAMBUNG...

Tuesday, February 03, 2009

KONSENTRASI DAN KHUSYUK

Dengan Nama ALLAH, Aku berserah kepada ALLAH, tiada upaya melainkan dengan ALLAH. Dalam perjalanan saya untuk menemani rakan membayar Bil Elektrik, saya lalu di sebuah kedai buku dan tertarik saya untuk pergi ke kedai tersebut. Saya terdiam seketika apabila terlihat sebuah buku bertajuk lebih kurang "Mendapat Khusyuk dalam Solat".

Terdapat terlalu banyak permasalahan dalam solat, dan yang paling suka dibincangkan adalah perihal khusyuk. Perlu diingat, kita manusia tidak lari dari membuat kesilapan. Tiada manusia yang sempurna. Tiada khusyuk yang sempurna. KHUSYUK itu sendiri adalah KURNIAAN ALLAH. Tapi perlukan usaha untuk mendapatkannya.

Ada juga kebanyakkan ustaz yang mengajar bahawa bagi mendapatkan khusyuk kita perlu tahu makna ayat tersebut. Caranya dengan membaca ayat dan selepas membaca ayat tersebut(BAHASA ARAB) kita tasdiqkan makna ayat tersebut(BAHASA MELAYU) di dalam HATI. Adakah ini cara yang tepat? SOLAT itu terlalu SUCI dan MURNI, tak mungkin kita boleh mengotori SOLAT dengan perkara-perkara lain. Bacaan-bacaan SOLAT tidak boleh dibahasakan selain BAHASA ARAB. Mendapat khusyuk dan menterjemahkan bacaan adalah DUA perkara yang BERLAINAN.

USUL:
1)Apa yang kita jangkakan untuk bertemu KHUSYUK???
2)adakah khusyuk itu satu keadaan di mana kita tak ingat apa-apa?
3)adakah khusyuk itu bermaksud kita langsung tak dengar apa-apa?
4)adakah khusyuk itu satu keadaan di mana kita terus GHAIB dari tempat SOLAT?

BUKAN BUKAN dan BUKAN..... BERSAMBUNG.......

Monday, February 02, 2009

SOLAT DHAIM

Solat adalah suatu doa,pengharapan,penyerahan dan perhubungan antara MAHKLUK dan TUHAN. Solat itu adalah sempurna dan satu NIKMAT bagi orang mukmin sehinggakan Nabi Muhammad sendiri berhadith, "Solat itu MIKRAJ bagi orang MUKMIN". Nabi itu sifatnya Siddiq, Amanah, Tabgligh dan Fatonah. Jadi MUSTAHIL Nabi tidak tahu atau berbohong dengan percakapannya. Jika dijelaskan SOLAT itu MIKRAJ bagi orang mukmin maka memang betullah apa yang dikatakan Nabi Muhammad s.a.w.

Antara HAMBA dan TUANnya, hubungan akan sentiasa ada. Jika seseorang itu adalah HAMBA ABDI kepada tuannya, maka sudah tentu dia menjadi HAMBA kepada tuannya SIANG dan MALAM. Ini bermakna 24 jam HAMBA tersebut bertuankan TUANnya. Dalam hayat sebagai seorang HAMBA, sudah tentu HAMBA akan membuat kerja-kerja rumah dan sebagainya mengikut arahan yang telah ditetapkan oleh tuannya. Itulah SYARIAT HAMBA kepada tuannya. Itulah pengakuan HAMBA kepada tuannya. Manakala pengakuan itu perlu dijelasi dengan penyaksian, maka seorang HAMBA sudah tentu menyaksikan/bersaksi bahawa dia adalah seorang HAMBA kepada tuannya.

HAMBA itu tahu dia adalah HAMBA. Manakala definisi HAMBA adalah tidak mempunyai apa-apa...Yang mana taraf HAMBA inilah adalah taraf yang paling tinggi sekali untuk dicapai. Bukan mudah untuk bergelar HAMBA disisi ALLAH S.W.T. Itulah sebabnya firman Allah dalam surah Al-Isra' " ALLAH memperjalankan HAMBA-NYA".... sedangkan Nabi Muhammad itu Kekasih Allah, mengapa Allah memilih ayat HAMBA-NYA???? Nah disitu Allah sudah menunjukkan kepada kita bahwa kita ini cumalah HAMBA bagiNya.

Hamba itu pula boleh disuruh-suruh oleh tuannya. Maka Hamba juga boleh dianggap sebagai pesuruh/orang suruhan. Maka definisi bagi RASULULLAH adalah PESURUH ALLAH...

USUL:
1) Mana NABI? mana RASUL? Mana HAMBA?
2) Kita pula hamba kepada siapa? pesuruh kepada siapa?

Perlu kita ingat kuat-kuat bahawa SOLAT itu suatu perhubungan, doa, pengharapan, penyerahan dan sebagainya yang baik-baik. Dalam satu firman Allah "Tidaklah AKU jadikan JIN dan MANUSIA hanya untuk mengABDIkan DIRI kepada-KU". Ayat tersebut menguatkan bahawa HAKIKAT dijadikan kita adalah hanya sebagai HAMBA kepada-NYA sebab mana mungkin kita boleh mengABDIkan DIRI jika kita bukan HAMBA kerana perkataan ABDI itu menjelaskan sifat kekurangan, suruhan, ikutan, pedoman.

Itulah sebabnya selepas kita berwuduk kita membaca doa, antara maksudnya adalah kita minta diterima TAUBAT, kita minta diSUCIkan dan kita minta dijadikan antara orang-orang yang SOLEH. Jika kita sudah bertaubat, disucikan dan menjadi orang yang soleh tidakkah itu bermakna kita sudah mencapai taraf HAMBA??? HAMBA itu kenal akan TUHANnya.

Dalam SOLAT ada BERDIRI, dalam SOLAT ada RUKUK, dalam SOLAT ada TUNDUK, dalam SOLAT ada GERAKKAN TANGAN, dalam SOLAT ada PANDANG KANAN DAN KIRI. Dalam kehidupan seharian kita sendiri kadang-kadang kita akan BERDIRI, kadang-kadang akan TUNDUK, kadang-kadang kita akan PANDANG KE KANAN DAN KE KIRI.

USUL:
1)TIDAKKAH ITU PERILAKU DALAM SOLAT???
2)Adakah kita hanya beranggapan SOLAT itu perlu berada di atas tikar sembahyang SENTIASA?
3)Adakah kita hanya beranggapan bahawa SOLAT itu perlu dilakukan 5 kali SAHAJA(yang wajib)?
4)Sedangkan SOLAT itu sendiri adalah satu PERHUBUNGAN...tergamakkah kita menamatkan perhubungan dengan ALLAH, atau hanya berhubung 5 kali sahaja dalam sehari????

Apa pula yang dinamakan PERHUBUNGAN????? BERSAMBUNG.......

PERIHAL ROH

Adapun nafas itu turun naik menerima nyawa, yang dikatakan sebenar-benar diri itu adalah nyawa dan yang dikatakan sebenar-benar nyawa itulah NUR MUHAMMAD. NUR MUHAMMAD adalah SIFAT, yang sebenar-benar SIFAT itu DZAT HAYAT dan sebenar-benar diri itu ROH.

Adapun roh itu LAISA KHAMITHILI SYAIUN iaitu tidak dapat diperihalkan.
Ketika dia tetap bagi sekalian tubuh NYAWA namanya,
Ketika dia keluar dan masuk NAFAS namanya,
Ketika dia berkehendak HATI namanya,
Ketika dia inginkan sesuatu NAFSU namanya,
Ketika dia dapat memilih sesuatu IKHTIAR namanya,
Ketika dia ingat akan sesuatu ARIF namanya,
Ketika dia dapat membuat sesuatu AKAL namanya,
Adapun agama itu akal, akal itu ilmu, ilmu itu rahsia, rahsia itu sebenar-benar diri kepada segala diri.

ROH itu mengenal ALLAH, dinamakan FITRAH iaitu tersedia TAHU. Maka beruntung jika sampai ke martabat Nafsu Mahmudah.. Akibat terlalu terang pancaran NUR ALLAH maka kebanyakkan manusia BUTA MATA dan HATI. Semoga ENGKAU berikan KEFAHAMAN kepada KAMI...AMIN...

Labels