Tuesday, January 20, 2009

HAKIKAT MATI DIRI

Hakikat itu kenyataan hidup, hakikat itu QIAM, QIAM itu berdiri, bukan berdiri kaki tetapi berdirinya KEBENARAN. Dalam diri ada BAIK, dalam diri ada JAHAT, dalam diri ada SYURGA, dalam diri ada NERAKA, dalam diri ada KESALAHAN, dalam diri ada KEBENARAN.

Mati itu tidak hidup, ALLAH tidak dapat kenal sebenar-benar kenal kecuali setelah MATI. Mati itu kosong, kosong itu MAKRIFAT. Mati itu tidak dapat diperihal, tidak berupa tetapi tetap ada. Mati itu KIAMAT KECIL bagi kita.

Diri itu ada semua, diri itu kenyataan WUJUD ALLAH. Diri itu mengenal TUHAN. DIRI itu IMAM kepada semua diri, dalam diri ampunya diri ada nafsu, ada jahat ada baik dan sebagainya. Maka IMAM adalah kepala SOLAT. Maka diketuai segala NAFSU dan KEINGINAN dari segala sifat MAZMUMAH dan dibimbing oleh IMAM dalam KHUSYUK.

Antara jalan mengenal diri adalah mengetahui MATI SEBELUM MATI. Maka, hakikat mati adalah di dalam solat, hakikat solat adalah dhaim iaitu sepanjang hidup dan membawa kepada sifat HAYAT dan HAYAT ALLAH itu tersedia iaitu QIDAM. Sebab hanya orang yang mati dapat mengenal Allah dan bila kita mengenal seseorang itu bermakna kita telah membina perhubungan dengan orang tersebut, sama QIAS nya dengan solat yang dapat ditakrifkan sebagai pengharapan, doa, dan perhubungan.

Yang mati dapat mengenal ALLAH kerana dahulunya kita tersedia MATI (ALAM ROH), ketika kita semua mengucapkan syahadah roh dan kenyataan WUJUD adalah adalah Wujudnya ALAM PENYAKSIAN(ALAM SYAHADAH) iaitu alam yang didiami kita pada masa ini.

Maka kaitan MATI secara ilmu adalah berkaitan dengan lafaz TAKBIRATULIHRAM dalam SOLAT, dan juga berkaitan dengan HAYAT manusia yang bernama INSAN dalam urusan seharian. TAKBIRATULIHRAM itu ibarat kunci gerbang solat, kaitannya dengan ALLAH HU AKBAR.

USUL:
1) Mengapa disebut ALLAH HU AKBAR??? disebabkan ALLAH itu Terlalu Agung dan Suci, maka ALLAH memang tersedia AKBAR.
2) Apa itu ALLAH?
3) Apa itu HU?
4) Apa itu AKBAR?

KOSONG itu MAKRIFAT, MAKRIFAT itu MENGENAL, mengenal itu tahu, tahu itu membawa khusyuk, khusyuk itu membawa faham. Maka kosongkan segala nama, kuasa dan kehendak diri apabila mengangkat TAKBIRATULIHRAM. Bawalah kebesaran ALLAH yang dipinjam kepada diri sendiri.

Mati itu tidak dapat berbuat apa-apa. Mati itulah taraf HAMBA...itulah sebabnya dalam surah al-Isra' ALLAH berfirman: "ALLAH memperjalankan hamba-NYA.." bukan KEKASIH-NYA/ NABI MUHAMMAD/ MUHAMMAD atau RASUL-NYA. Mati itu ibarat terkunci diri, maka KUNCIkanlah diri kamu sewaktu SOLAT. BERSAMBUNG...

Monday, January 19, 2009

JALAN-JALAN MENGENAL DIRI

Diri itu tidak berupa tetapi ada, dapat dirasai dan dikenali. Diri itu ghaib, diri itu rahsia dalam rahsia.

Hendaklah dimatikan diri sebelum mati, hakikat mati adalah di dalam solat, hakikat solat adalah dhaim iaitu sepanjang hidup dan membawa kepada sifat HAYAT dan HAYAT ALLAH itu tersedia iaitu QIDAM. Sebab hanya orang yang mati dapat mengenal Allah dan bila kita mengenal seseorang itu bermakna kita telah membina perhubungan dengan orang tersebut, sama QIAS nya dengan solat yang dapat ditakrifkan sebagai pengharapan, doa, perhubungan.

Hendaklah tahu akan kejadian asal diri. Apa pula kaitan Muhammad kepada kita. Nama Muhammad itu jadi TUBUH kepada kita, Tubuh Muhammad itu jadi HATI kepada kita, Hati Muhammad itu jadi NYAWA kepada kita, Nyawa Muhammad itu jadi Rahsia kepada kita, Rahsia pada Muhammad jadi Dzat Rahsia kepada kita. Perhubungan antara nafas, ampas, tanapas dan nufus di antara nyawa menyatakan sifat Nafsiah yang 1 iaitu WUJUD, di dalam pecahan-pecahan itu terbitlah lagi 19 sifat dalam kurungan sifat Salbiah, Ma'ani dan Maknawiyah untuk menyatakan sifat WUJUD.

Hendaklah diFANAkan diri kepada Allah. Serahkan diri zahir dan batin kepada-Nya.

Labels