Thursday, September 30, 2010

BACAAN TAHLIL YASSIN ANTARA AIR KOSONG DAN AIR DIRI???

Assalamualaikum dan Selawat Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W...

Berkati PERJALANANKU INI...AMIN...

Pada tempoh hari, aku ada menyertai Majlis Tahlil dan Doa Selamat di Surau tempat aku duduki. Semasa majlis bacaan Surah Yassin baru sahaja dilakukan, aku lihat ada beberapa orang yang membawa botol-botol air berisi air kosong dan diletakkan botol-botol tersebut di tengah-tengah. Aku tahu niat mereka ini baik, tetapi HATIku terdetik. "Alangkah sayangnya mereka beria-ria meletakkan air kosong itu (bertujuan supaya bacaan dan keberkatan bacaan Surah Yassin tersebut akan masuk ke dalam air tersebut seterusnya boleh diminum untuk dibuat ubat, air penerang hati dan lain-lain - aku tidak tahu tujuan mereka) di tengah-tengah dengan mengharapkan dapat menggunakan air itu kemudian hari, sedangkan pada DIRI mereka sendiri ada AIR yang kekal.. AIR itulah yang sepatutnya mendapat manfaat daripada perkara Tahlil ini...

Seperti mana yang kita tahu, jasad kita ini terdiri daripada 4 unsur iaitu Tanah, Air, Angin dan Api...Mengapa tidak kita kenal unsur-unsur tersebut dan AIR nya lebih SEGAR dan KEKAL berbanding AIR KOSONG yang KOSONG!!!.... Walau bagaimanapun, aku tidaklah menyalahkan dan mengatakan bahawa aku sahaja yang betul!!! tapi begitulah KEHIDUPAN... dan yang menjalankan kehidupan yang bernama MANUSIA...

3 comments:

Anonymous said...

salah ke??

k.zos said...

Salam...x salah...cuma menghalusi perasaan. Syariat tetap disanjung tinggi.

Anna said...

Air yg dibacakan ayat2 al quran dan pujian2 kpd Allah dan rasulullah adalah bermanfaat wp tidak mencapai spt manfaatnya air zam zam

Labels