Sunday, January 04, 2009

NAFAS

"Kullun nafsi zaikatulmaut"...Setiap yang bernyawa pasti akan mati. Itulah firman Allah berkenaan dengan nafas...mengapa disedut nafas sedangkan yang dinyatakan adalah nyawa??? Ya!!!setiap yang bernyawa pasti bernafas, setiap yang bernafas pasti bernyawa. Nyawa pula adalah hidup, hidup itu adalah Hayat. Hayat itulah salah satu Kebesaran Allah yang dipinjam oleh manusia, manakala manusia yang mengetahui akan rahsia Hayat itu tadi dinamakan insan, insan yang berjaya menerokai dan memahami apa yang dikatakan rahsia itu adalah Insan Kamil dan insan yang mengetahui apa yang dikatakan rahsia dalam rahsia adalah Insan Kamil Mukamil. Dan taraf insan yang paling berbahagia disisi ALLAH S.W.T adalah insan yang bertaraf HAMBA. Itulah sebabnya dalam perjalanan Rasulullah s.a.w surah Al-Isra' menyebut "Allah memperjalankan hamba-Nya" dan bukan disebut "memperjalankan kekasih-Nya/Rasulullah/Muhammad dan sebagainya sedangkan Nabi Muhammad adalah yang paling dikasihi Allah. Bersambung...

Nafas terbahagi kepada empat Nafas itu sendiri, Ampas itu sendiri, Tanapas itu sendiri dan Nufus itu sendiri.

4 Anasir:
1)Nafas, Ampas, Tanapas, Nufus.
2)Zabur, Taurat, Injil, Quran.
3)Jibrail, Mikail, Izrail, Israfil.
4)Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali.
5)Wadi, Mazi, Mani, Manikam.
6)Tanah, Air, Angin, Api.
7)Wujud, Ilmu, Nur, Syuhud.
8)Rasa, Merasa, Serasa, Talirasa.

Nafas ini juga keluar dan masuk membawa sifat Jamal, Jalal, Qahar, Kamal. Naiknya nafas "Hu" dan turunnya nafas "Allah".

Naiknya nafas sampai Langit ke 7, Turunnya nafas sampai Bumi ke 7. Di manakah 7 Langit dan Bumi itu?

Nafas itu mengenal Tuhannya, Nafas itu ada tapi tiada, tiada tapi ada. Nafas itu ada Rohani, Jasmani, Rabbani. Nafas itu ada Rohani, Malaikat, Jin dan Iblis. Nafas itu banyak tapi 1. Nafas itu 1 tapi banyak.

Dari Nafas dapat Nyawa, dari Nyawa lahirkan pokok, lahir berkat benih dari Bapanya Langit dan jagaan susuan Ibunya Bumi. Pokok pula bernama Islam, dari pokok keluarlah cabang-cabang Islam. Batang pokok jadilah Solat, Dahan pokok jadilah Puasa, ranting pokok jadilah Zakat, daun-daun pokok jadilah Haji.

Sesuai dengan Hadith Rasulullah s.a.w:
"Islam itu didirikan atas 5 perkara, menyaksikan tiada Tuhan melainkan Allah dan menyaksikan Nabi Muhammad pesuruh Allah, Mendirikan Solat, Berpuasa di Bulan Ramadan, Mengeluarkan Zakat dan Melaksanakan Haji (bagi yang MAMPU).".

1 comment:

Tok jabat said...

Tuan,
assalamualaikum, boleh diperincikan lagi maksud NAFAS, NUPUS, AMPAS DAN TANAPAS....mana letaknya macam mana nak kenal dia...

Labels