Tuesday, January 06, 2009

BERPASANGAN

Keseimbangan wujud dalam dunia dan sentiasa dikurniakan Allah kepada makhluk-makhluk-Nya. Allah jadikan keseimbangan bagi kita memilih dan merancang selaku khalifah di muka bumi. Antara anasir berpasangan yang boleh kita fikir-fikir adalah:
1) Syurga Neraka
2) Hitam Putih
3) Buta Nampak
4) Pekak Mendengar
5) Buka Tutup
6) Lelaki Perempuan
7) Atas Bawah
8) Kanan Kiri
9) Tidur Bangun
10)Cerdik Bodoh
11)Malaikat Syaitan

Kesemua anasir ini pula adalah pada diri kita sendiri. Semuanya adalah 1 anasir.
Contoh :-
1) Bas Sekolah, Bas Mini, Bas Pendek, Bas Panjang, Bas Rosak, Bas Pelancong merujuk kepada bas(1 anasir).
2) Orang besar, Orang gila, Orang pandai, Orang jahat, Orang baik, Orang minyak, Orang lelaki, Orang perempuan merujuk kepada orang(1 anasir).
3) Sayur Kangkung, Sayur kobis, Sayur Bayam, Sayur Tak tahu merujuk kepada sayur(1 anasir)

Yang mana zat adalah satu tetapi wajibul wujud adalah banyak sekali itulah sebabnya Allah Hu Akbar.Allah apa?Hu apa?Akbar apa?

Dalam diri ada Iblis, dalam diri ada Malaikat, dalam diri ada Muhammad, dalam diri ada baik, dalam diri ada jahat, dalam diri ada syurga, dalam diri ada neraka, dalam diri ada salam, dalam diri ada pokok dalam pokok ada cabang, pada cabang ada iman, pada iman ada kepercayaan, pada kepercayaan timbul kesungguhan, dalam kesungguhan akhirnya timbul keikhlasan dengan syarat beserta dengan ilmu.

Diri yang mana?
1)Diri Terdiri?
2)Diri Terperi?
3)Diri Sendiri?
4)Diri Sebenar-benar Diri?

Adapun simpulan-simpulan keimanan terkandung di dalam pohon yang rendang, yang mana ramai orang dapat keberkatan. Simpulan-simpulan inilah yang menjadi pedoman bagi khalifah(imam) mengimammi makmum nya.

No comments:

Labels