Friday, January 09, 2009

KENALI NAMA ASAL MU

Alhamdulillah saya penjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi atas segala daya upaya dan ilmu yang dikurniakan-Nya kepada saya bagi menulis segala maklumat di dalam blos ini, yang tidakpun popular tetapi saya tulis atas dasar ingin mengingatkan diri saya sendiri, agar saya dapat buka selalu dan baca selalu melalui internet walau di mana saya berada.

Setiap orang mempunyai nama mereka tersendiri, nama-nama orang lama kebiasaannya adalah seperti MELUR, MELATI, UJANG, PAPAN dan sebagainya mengikut kesesuaian nama ketika bayi tersebut dilahirkan. Nama-nama moden pula kebiasaannya adalah berasaskan agama Islam(di Malaysia) seperti ABU BAKAR, ALI, UMAR, USMAN, SAIFULLAH, MUHAMMAD dan lain-lain.

Mengapa tajuk cerita pada kali ini "KENALI NAMA ASAL KAMU"?, Ya, sebenarnya nama yang kita gunakan pada masa ini (Alam Syahadah-Alam Penyaksian) adalah nama yang diberi oleh ibubapa kita. Apakah nama sebenar kita? Banyaklah nama yang boleh dihuraikan sejak bermula kita di alam Roh lagi sehinggalah kita melalui alam Rahim dan sebagainya, tetapi yang perlu diketahui adalah HAKIKAT nama kita kerana kita adalah UMAT MUHAMMAD.

RUANGAN BAGI PEMIKIR:
1)Semasa perang Badar, Umat Islam telah menang tetapi ada sahabat yang merasa sedikit riak dengan kemenangan tersebut sehingga kan turun ayat "Wama romaita izromaita wala kinnallaha roma" maksudnya "bukan engkau memanah(Ya Muhammad) tetapi Aku yang memanah".
USUL:
Nabi Muhammad adalah MAKSUM dan terhindar dari dosa-dosa besar dan kecil. Rasulullah mmembawa 4 sifat iaitu Siddiq,Tabligh,Amanah,Fatonah. Mengapakah ayat ini ditujukan kepada Muhammad sedangkan Nabi Muhammad adalah insan yang MAKSUM dan tidak melakukan dosa termasuklah sifat RIAK.

2)SURAH AL-IKHLAS
QULHO WALLAHU AHAD iaitu "Katakan(Muhammad) Allah itu Esa". Perkataan Qul adalah merujuk kepada JAMAK(ramai), Maka untuk siapakan ayat ini ditujukan?? Kita perlu ingat bahawa Rasulullah berpesan kepada kita jika kita tidak mahu sesat maka perlu dipegang erat Al-Quran dan As-Sunnah. Maka segala isi Al-Quran adalah untuk kita gunakan, untuk kita pakai, dengan kata lain segala isi Al-Quran ditujukan kepada kita. Al-Quran pula sememangnya ada kaitan rapat dengan kita. Yang kita ada di rumah dan dikedai-kedai hanya Quran yang bercetak, kertas-kertas sahaja...Tetapi manakah Quran yang sebenarnya?

Katakan KAMU membaca isi Quran kepada si pulan, si pulan mendengar dan si pulan faham pula akan isinya, si pulan juga melaksanakan dan melakukan perbuatan yang telah dinyatakan dalam bacaan surah Quran tersebut...jadi..DI MANAKAH AL-QURAN???

Contoh surah yang dibaca kepada si pulan oleh KAMU(Surah Al-Ikhlas):
1)Katakanlah (Muhammad) Allah itu ESA,
2)Allahlah tempat meminta pertolongan,
3)Tidak beranak dan diperanakan,
4)Tidak ada yang serupa dengan-Nya.

USUL:
1)DI MANA AL-QURAN?
2)DI MANA MUHAMMAD?

Berbalik kepada kata MUHAMMAD..Seperti nama-nama lain, nama tersebut sebenarnya menunjukkan kata Sifat yang menunjukkan sifat sesuatu perkara..Contoh: Saifullah bermaksud pedang Allah, maka perlulah bagi Saifullah menunjukkan keperkasaan sifat sebagai Pedang Allah di mana dia mungkin tidak suka akan kebatilan dan kemungkaran sesuai dengan nama nya SAIFULLAH.

Muhammad juga adalah KATA NAMA yang menunjukkan sifat. MIM pada awal perkataan MUHAMMAD merujuk kepada maksud TEMPAT... Contoh lain, MASJID merujuk kepada TEMPAT SUJUD. Kata MASJID juga ada kaitan rapat dengan kita dan insyaAllah akan dibincangkan pada topik-topik akan datang.

MUHAMMAD pula bermaksud TEMPAT TERPUJI. Pada post di atas telah dijelaskan, Nama menunjukkan SIFAT maka perlulah bagi orang yang diberi nama tersebut menunjukkan sifat-sifat dan keadaan yang sesuai dengan nama MUHAMMAD iaitu TEMPAT TERPUJI.

USUL:
SIAPAKAH SEBENARNYA MUHAMMAD???
(Hati-hati membaca dan memahami maksud tersebut, Nabi Muhammad dan Muhammad adalah 2 perkara yang berbeza).

1 comment:

Anonymous said...

di dlm diri ku adanya Quran dan aku lah Muhammad.

Labels