Wednesday, May 18, 2011

ILMU YANG MEMBERI MANFAAT...


Assalamualaikum dan Selawat serta Salam ke atas Nabi Junjungan Nabi Muhammad S.A.W. Segala Pujian bagi ALLAH Tuhan seru sekalian ALAM.

Telah beberapa lama kita tidak bersua dengan isu yang segar. Kali ini mari kita tumpukan kepada ASAS. ASAS dalam menuntut ILMU yang bersesuaian dengan manusia yang bergelar UMAT MUHAMMAD.

Secara ASASnya, semua ILMU adalah MILIK ALLAH. Dan secara ASASnya hukum itu duduknya pada HARUS. Jadi harus bagi kita menuntut ILMU. Tetapi adakah semua ILMU perlu dituntut? Apakah yang membezakan orang yang berAKAL dengan orang yang tidak berAKAL?

Dalam menentukan sesuatu perkara perlulah kita rujuk kepada Al-Quran, Hadith, Ijmak dan Qias. Mari kita sama-sama menggunakan Ijmak pada kali ini. Imam Al-Ghazali ada menyebut dalam Kitabnya Bidayah Al-Hidayah:"Dan Ilmu yang memberi manfaat itu iaitu barang yang menambahkan takutmu akan ALLAH taala, dan menambah pula di dalam penglihatan hatimu dengan kecelaan dirimu, dan menambah pula di dalam pengenalanmu akan ibadah kepada Tuhanmu Yang Maha Mulia dan Yang Maha Tinggi, dan menggurangkan akan gemarmu kepada dunia, dan menambah gemarmu kepada akhirat, dan membukakan ia akan mata hatimu dengan membinasakan akan amalmu hingga engkau memelihari diri daripadanya, dan melihatkan ia akan dikau atas tipu daya syaitan dan perdayanya".

Jadi KESIMPULANNYA...ILMU yang BEGINILAH PERLU KITA TUNTUT... AMIN...

No comments:

Labels