Wednesday, August 18, 2010

GULA atau TEBU???

Dengan Nama Allah, aku berserah kepada Allah..Tiada Tuhan melainkan Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Berjumpa lagi kita dalam ruangan blog yang tak seberapa ini. Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana berkat daya yang Allah kurniakan, maka layaklah kita untuk menjalankan ibadah puasa dengan baik. Pada kali ini, suka saya membawa tajuk GULA atau TEBU???

Antara gula atau tebu yang mana menjadi pilihan kamu??? Inilah persoalan yang dilemparkan kepada saya oleh insan yang bernama GURU. Apakah yang dimaksudkan dengan soalan ini???

Marilah kita lihat sama-sama kepada unsur gula dan tebu.

Gula itu halus, diproses, mudah dibawa ke mana-mana, mempunyai banyak kegunaan dan boleh diaplikasikan dalam macam-macam masakan, ia boleh juga dicampur dengan air untuk mendapatkan rasa manis dan BANYAK LAGI!!!

Tebu pula bagaimana? Tebu itu panjang, mesti dibuang kulitnya dahulu sebelum dapat merasa manisnya tebu, sukar nak dibawa ke mana-mana kerana bentuknya yang panjang, tidak boleh dicampur dalam masakan dan air untuk mendapatkan rasa manis (tak banyak kegunaan)

Itulah serba-sedikit huraian mengenai GULA dan TEBU...Apa pula kaitannya dengan hidupnya kita???

Mari kita ingat pelajaran ASAS ISLAM, kita boleh berpandu kepada 4 perkara seperti yang saya sebut-sebut dalam post terdahulu iaitu:
1) Al-Quran;
2) As-Sunnah;
3) Ijmak; dan
4) Qias.

Maka dalam konteks persoalan tersebut diatas, ia lebih kepada kaedah QIAS..atau perbandingan...perumpamaan...

QIAS kepada APA???

Jawapan : Qias kepada ILMU...

Perbezaan ILMU APA???

Jawapan : Perbezaan ILMU SYARIAT dan HAKIKAT...

Sesuai dengan Hadith Nabi Muhammad S.A.W iaitu "Syariat tanpa hakikat kosong, hakikat tanpa syariat BATAL..."

Jika memegang kepada Hakikat yang sebenar,maka pasti telah MELALUI SYARIAT dengan sempurna, maka jadilah HAKIKAT itu pelbagai guna.

Yang Ditulis,
K.ZOS

No comments:

Labels