Saturday, August 21, 2010

BERBUKA SEBELUM MAGHRIB ATAU MAGHRIB???

Selawat dan Salam kepada Nabi Muhammad S.A.W yang dengan Bagindalah penghormatan setinggi-tinggi.

Pada kali ini, suka saya berceloteh mengenai BUKA PUASA. Adakah kita seharusnya berbuka SEBELUM MAGHRIB atau pada waktu MAGHRIB??? Mengapa saya lontarkan persoalan ini adalah kerana ADAB... YA...hubungan adab ini terbahagi kepada 2 macam iaitu :
1) Adab hubungan kepada ALLAH; dan
2) Adab hubungan sesama MANUSIA.

Kebiasaannya ketika waktu berbuka pasti kita dapat lihat masalah ini, malah mungkin kita juga lakukannya TANPA SEDAR... Ironinya apabila masuk sahaja AZAN MAGHRIB, kebanyakkan orang mula berbuka tanpa menyedari itu baharu cuma AZAN sahaja, masih belumpun secara rasminya dikatakan MAHGRIB. Ini adalah kerana SOLAT itu diDIRIkan dalam waktu MAGHRIB dan solat pula tidak boleh diDIRIkan KETIKA AZAN BERKUMANDANG...

SOLAT HANYA BOLEH DIKERJAKAN SETELAH SELESAI AZAN!!! Maka jika SOLAT yang begitu pentingpun ditetapkan SYARIATnya perlu dikerjakan SELEPAS AZAN, ini pula BERBUKA PUASA atau lebih tepat lagi MAKAN/MINUM!!!

NAHHHHH....moga terbuka minda sedikit demi sedikit... banyak lagi PERSOALAN yang memerlukan rungkaian agar lebih jelas, tetapi pada waktu ini suka saya untuk hanya menjelaskan mengenai PERKARA yang MUDAH difahami ini...

Sesungguhnya tiada gerak saya melainkan dengan IZIN ALLAH jua... Saya dalam menyiapkan sebuah eBook mengenai cara menamakan anak...petua-petua dan sebagainya yang saya dapat dari seorang insan. Saya masih dalam kerja menyiapkan buku dan website untuk semua yang berminat. Untuk tempahan awal boleh hubungi saya di khirzainalomarshakri@gmail.com.

Yang Menulis,
K.ZOS

No comments:

Labels