Tuesday, February 03, 2009

KONSENTRASI DAN KHUSYUK

Dengan Nama ALLAH, Aku berserah kepada ALLAH, tiada upaya melainkan dengan ALLAH. Dalam perjalanan saya untuk menemani rakan membayar Bil Elektrik, saya lalu di sebuah kedai buku dan tertarik saya untuk pergi ke kedai tersebut. Saya terdiam seketika apabila terlihat sebuah buku bertajuk lebih kurang "Mendapat Khusyuk dalam Solat".

Terdapat terlalu banyak permasalahan dalam solat, dan yang paling suka dibincangkan adalah perihal khusyuk. Perlu diingat, kita manusia tidak lari dari membuat kesilapan. Tiada manusia yang sempurna. Tiada khusyuk yang sempurna. KHUSYUK itu sendiri adalah KURNIAAN ALLAH. Tapi perlukan usaha untuk mendapatkannya.

Ada juga kebanyakkan ustaz yang mengajar bahawa bagi mendapatkan khusyuk kita perlu tahu makna ayat tersebut. Caranya dengan membaca ayat dan selepas membaca ayat tersebut(BAHASA ARAB) kita tasdiqkan makna ayat tersebut(BAHASA MELAYU) di dalam HATI. Adakah ini cara yang tepat? SOLAT itu terlalu SUCI dan MURNI, tak mungkin kita boleh mengotori SOLAT dengan perkara-perkara lain. Bacaan-bacaan SOLAT tidak boleh dibahasakan selain BAHASA ARAB. Mendapat khusyuk dan menterjemahkan bacaan adalah DUA perkara yang BERLAINAN.

USUL:
1)Apa yang kita jangkakan untuk bertemu KHUSYUK???
2)adakah khusyuk itu satu keadaan di mana kita tak ingat apa-apa?
3)adakah khusyuk itu bermaksud kita langsung tak dengar apa-apa?
4)adakah khusyuk itu satu keadaan di mana kita terus GHAIB dari tempat SOLAT?

BUKAN BUKAN dan BUKAN..... BERSAMBUNG.......

1 comment:

Anonymous said...

...menarik ni. Harap ada sambungannya nanti, insyaAllah.

Labels