Monday, February 02, 2009

SOLAT DHAIM

Solat adalah suatu doa,pengharapan,penyerahan dan perhubungan antara MAHKLUK dan TUHAN. Solat itu adalah sempurna dan satu NIKMAT bagi orang mukmin sehinggakan Nabi Muhammad sendiri berhadith, "Solat itu MIKRAJ bagi orang MUKMIN". Nabi itu sifatnya Siddiq, Amanah, Tabgligh dan Fatonah. Jadi MUSTAHIL Nabi tidak tahu atau berbohong dengan percakapannya. Jika dijelaskan SOLAT itu MIKRAJ bagi orang mukmin maka memang betullah apa yang dikatakan Nabi Muhammad s.a.w.

Antara HAMBA dan TUANnya, hubungan akan sentiasa ada. Jika seseorang itu adalah HAMBA ABDI kepada tuannya, maka sudah tentu dia menjadi HAMBA kepada tuannya SIANG dan MALAM. Ini bermakna 24 jam HAMBA tersebut bertuankan TUANnya. Dalam hayat sebagai seorang HAMBA, sudah tentu HAMBA akan membuat kerja-kerja rumah dan sebagainya mengikut arahan yang telah ditetapkan oleh tuannya. Itulah SYARIAT HAMBA kepada tuannya. Itulah pengakuan HAMBA kepada tuannya. Manakala pengakuan itu perlu dijelasi dengan penyaksian, maka seorang HAMBA sudah tentu menyaksikan/bersaksi bahawa dia adalah seorang HAMBA kepada tuannya.

HAMBA itu tahu dia adalah HAMBA. Manakala definisi HAMBA adalah tidak mempunyai apa-apa...Yang mana taraf HAMBA inilah adalah taraf yang paling tinggi sekali untuk dicapai. Bukan mudah untuk bergelar HAMBA disisi ALLAH S.W.T. Itulah sebabnya firman Allah dalam surah Al-Isra' " ALLAH memperjalankan HAMBA-NYA".... sedangkan Nabi Muhammad itu Kekasih Allah, mengapa Allah memilih ayat HAMBA-NYA???? Nah disitu Allah sudah menunjukkan kepada kita bahwa kita ini cumalah HAMBA bagiNya.

Hamba itu pula boleh disuruh-suruh oleh tuannya. Maka Hamba juga boleh dianggap sebagai pesuruh/orang suruhan. Maka definisi bagi RASULULLAH adalah PESURUH ALLAH...

USUL:
1) Mana NABI? mana RASUL? Mana HAMBA?
2) Kita pula hamba kepada siapa? pesuruh kepada siapa?

Perlu kita ingat kuat-kuat bahawa SOLAT itu suatu perhubungan, doa, pengharapan, penyerahan dan sebagainya yang baik-baik. Dalam satu firman Allah "Tidaklah AKU jadikan JIN dan MANUSIA hanya untuk mengABDIkan DIRI kepada-KU". Ayat tersebut menguatkan bahawa HAKIKAT dijadikan kita adalah hanya sebagai HAMBA kepada-NYA sebab mana mungkin kita boleh mengABDIkan DIRI jika kita bukan HAMBA kerana perkataan ABDI itu menjelaskan sifat kekurangan, suruhan, ikutan, pedoman.

Itulah sebabnya selepas kita berwuduk kita membaca doa, antara maksudnya adalah kita minta diterima TAUBAT, kita minta diSUCIkan dan kita minta dijadikan antara orang-orang yang SOLEH. Jika kita sudah bertaubat, disucikan dan menjadi orang yang soleh tidakkah itu bermakna kita sudah mencapai taraf HAMBA??? HAMBA itu kenal akan TUHANnya.

Dalam SOLAT ada BERDIRI, dalam SOLAT ada RUKUK, dalam SOLAT ada TUNDUK, dalam SOLAT ada GERAKKAN TANGAN, dalam SOLAT ada PANDANG KANAN DAN KIRI. Dalam kehidupan seharian kita sendiri kadang-kadang kita akan BERDIRI, kadang-kadang akan TUNDUK, kadang-kadang kita akan PANDANG KE KANAN DAN KE KIRI.

USUL:
1)TIDAKKAH ITU PERILAKU DALAM SOLAT???
2)Adakah kita hanya beranggapan SOLAT itu perlu berada di atas tikar sembahyang SENTIASA?
3)Adakah kita hanya beranggapan bahawa SOLAT itu perlu dilakukan 5 kali SAHAJA(yang wajib)?
4)Sedangkan SOLAT itu sendiri adalah satu PERHUBUNGAN...tergamakkah kita menamatkan perhubungan dengan ALLAH, atau hanya berhubung 5 kali sahaja dalam sehari????

Apa pula yang dinamakan PERHUBUNGAN????? BERSAMBUNG.......

2 comments:

Anonymous said...

Terima kasih!

Tak sabar nak tengok sambungannya...

ada sesetengah orang menyebutnya dengan nama-nama lain, tapi ceritanya itu juga. boleh tlg terangkan.

saddam rmpc said...

Semua perbuatan adalah ibadah....jd xputus la hubungan kita dgn tuhan bg insan yg mengetahui rahsia nya......manusia itu rahsiaku dan aku lah rahsianya

Labels