Wednesday, March 23, 2011

KEMBALI KEPADA ASAS...part 1


Assalamualaikum dan Selawat Sejahtera kepada Nabi Muhammad S.A.W...Dengannyalah nyatanya semua ini...

Aku PERHATIKAN/BACA ramai di antara kita semua yang berlumba-lumba kepada KESESATAN dan ramai juga yang berlumba-lumba kepada KEBENARAN. Tetapi dalam menyusuri semua cabaran dan dugaan di ALAM MITHAL ini, tidak kurang yang melupakan perkara-perkara ASAS yang sebenarnya PENTING dan AMAT PENTING...

Ramai yang mengakui DIRI mereka AHLI MAKRIFAT/HAKIKAT yang menganggap perkara SYARIAT adalah perkara REMEH!!! Tetapi ramai pula orang SYARIAT yang menganggap perkara HAKIKAT/MAKRIFAT ini perkara ASING...iaitu beranggapan "Kita adalah orang awam dan bukan wali-wali, maka tak perlu tahu mengenai hakikat/makrifat".. Sedangkan yang bercakap sebegitu tidak sedar, pengetahuan mengenai hakikat/makrifat bukanlah boleh DIPILIH-PILIH sama ada untuk memahaminya atau tidak. Setiap UMAT MUHAMMAD perlu tahu apa itu sebenarnya HAKIKAT/MAKRIFAT.

Walau bagaimanapun JANGANLAH SESEKALI meninggalkan SYARIAT...ini sesuai dengan Hadith Nabi Muhammad "Syariat tanpa hakikat kosong, hakikat tanpa syariat batal".

KOSONG itu umpama tidak BERGUNA...tidak ADA HASIL...malahan SIA-SIA.. dan SYAITAN suka dengan pekerjaan SIA-SIA...

BATAL itu TIDAK SAH...maksudnye tidak BERGUNA...tidak ada hasil...malahan SIA-SIA... dan SYAITAN suka dengan pekerjaan SIA-SIA...

NAHHHHH...pilihlah mana satu...KOSONG atau BATAL???? pasti kita rumit memikirkannya bukann!!!

Marilah kita kembali kepada ASAS...ASAS... dan ASAS... asas itu duduk di SYARIAT...membawa kepada TARIKAT...memahamkan HAKIKAT...merasakan MAKRIFAT.

ISLAM itu diDIRIKkan atas 5 perkara iaitu BERSAKSI bahawa tiada tuhan melainkan ALLAH, menyaksikan Nabi Muhammad PESURUH ALLAH, SOLAT 5 waktu, BERPUASA di bulan RAMADHAN, Mengeluarkan ZAKAT, Menunaikan HAJI yang yang MAMPU.

No comments:

Labels