Monday, October 25, 2010

HAQ ENGKAU DAN AKU...

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada UMAT MUHAMMAD. Sesungguhnya kamu dan aku sungguh bertuah kerana dapat mengenal AGAMA TAUHID ISLAM ini...

Engkaupun tahu bahawa dalam keadaan sekarang ini semakin banyak fitnah-fitnah yang mendatang. Anasir-anasir luaran juga sedikit-sebanyak melonggarkan keimanan engkau dan aku. Nyatalah bahawa IMAN itu boleh turun dan naik. Aku tidak mahu kita hanya melihat perkara DASAR sahaja... Jika IMAN itu boleh turun dan naik maka apakah maksudnya???

Jika IMAN itu boleh turun dan naik maka bermakna HENDAKLAH engkau dan aku sentiasa mempertahankan IMAN dengan sedaya-upaya setiap masa dan waktu. Apakah kaitan MASA pula??? Masa dikaitkan untuk kita berIMAN setiap masa dan waktu kerana IMAN itu PATInya daripada SYAHADAH dan SYAHADAH itu mempunyai 24 huruf berkiaskan kepada 24 JAM sehari. SETIAP MASA DAN WAKTU...

Pada setiap sedutan nafas hendaklah engkau dan aku INGAT kepada ALLAH dan mengESAkan-NYA. Maka dengan sendirinya setiap sedutan nafas itulah menjadi ZIKIR SIR pada diri engkau dan aku. SIR yang hanya engkau ketahui tidak aku dan SIR yang hanya aku ketahui tidak engkau.

Maka dengan sendirinya pula menjadi HAQ engkau dan HAQ aku. Dalam menjalankan kesempurnaan perlukan kepada 4 iaitu SYARIAT, TARIKAT, HAKIKAT dan MAKRIFAT. Ditambah lagi satu bagi ikatan rapi iaitu HAQ.

Sekian untuk kali ini...AMIN...

No comments:

Labels