Tuesday, March 09, 2010

SEKERAS-KERAS HATI, SELEMBUT-LEMUT HATI

Dengan Nama Allah, Aku berserah kepada Allah, Tiada Tuhan melainkan ALLAH. Allah tidak memandang pakaian, amalan HAMBA-NYA. Tetapi Allah memandang pada HATI, IMAN DAN TAQWA hamba-Nya.

Hati perlu dicuci seperti bersihnya kekotoran dengan air. Tidak cukup dengan itu, kebersihan itu perlulah bersih dari BAU, WARNA dan RASA!!! Seperti pinggan yang tidak dicuci dengan sabun akan berminyak dan berbau iaitu MENINGGALKAN KESAN. Sebagai seorang yang memegang SYARIAT, TARIKAT, HAKIKAT dan MAKRIFAT..maka PERLU kita memakai pasangannya iaitu Al-QURAN, HADITH, IJMAK dan QIAS. Berlandaskan dengan 4 perkara tersebut maka Qias yakni CONTOH pembersihan di atas boleh kita gunakan pada DIRI kita sendiri.

Seperti mana juga pinggan yang memerlukan sabun untuk bersih TOTAL. Maka, hati kita juga perlukan medium untuk melaksanakan perkara tersebut. Kita bukanlah NABI MUHAMMAD yang MAKSUM. Yang dijaga sejak kecil dan tidak membuat sebarang kesilapan dan kesalahan.

Sedangkan Nabi Muhammad yang begitu MAKSUM itupun dicuci hati 2 KALI oleh MALAIKAT. Inikan pula KITA!!!

SOALAN:
APA PULA BAHAN CUCIAN KITA???

Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH kerana dengan Sifat MAHA BIJAKSANA-NYA maka dipelihara ISLAM dalam DIRI orang MUKMIN. Dengan peliharaan tersebut maka kita dapatlah cara untuk MEMBERSIHKAN HATI agar dapat KEREDHAAN dari ALLAH.

Maka, HATI itu dibersihkan dengan BERZIKIR kepada ALLAH...Perlu kita ketahui bahawa, pada masa Rasulullah S.A.W wafat, terdapat terlebih terkurang 120,000 para sahabat yang beriman dan ISLAM. Ada yang bersama Rasulullah di Permulaan ISLAM, ada yang memeluk ISLAM di pertengahan hayat Rasulullah, ada yang memeluk ISLAM ketika wafatnya Rasulullah dan ada yang memeluk ISLAM sehari selepas wafatnya Rasulullah.

Jadi apa yang membezakan sahabat-sahabat? YA... yang membezakan mereka adalah ILMU dan KEFAHAMAN mereka mengenai apa yang telah Rasulullah sampaikan.

BERSAMBUNG...

No comments:

Labels