Wednesday, December 17, 2008

Mendudukkan Sesuatu Perkara Takdir Baik Buruk

"Setiap orang itu dimudahkan untuk melakukan sesuatu yang kerananya ia diciptakan." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Dalam Shahih Al-Bukhari dan Shahih Muslim juga disebutkan, Ali r.a berkata, "Kami sedang menghadap jenazah dan ketika itu, Rasulullah s.a.w juga hadir. Lalu baginda duduk sambil memegang tongkat dan memukul-mukul tongkat itu ke tanah. Kemudian baginda mengangkat kepala lantas bersabda,

"Setiap yang bernafas telah ditetapkan tempatnya di neraka atau di syurga. Telah ditetapkan baginya, apakah dia akan bahagia atau sengsara."

Ali berkata, "Lalu salah seorang Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, tidakkah kita berdiam diri sahaja dan tidak usah bekerja? Sebabnya, barangsiapa telah ditakdirkan bahagia, tentu dia akan bahagia. Dan barangsiapa ditakdirkan sengsara, tentu dia menjadi sengsara."

Lalu dijawab oleh baginda,

"Bekerjalah kerana sesungguhnya setiap orang itu dimudahkan untuk melakukan sesuatu yang telah ditakdirkan. Adapun orang bahagia dimudahkan untuk melakukan sesuatu yang menyebabkannya bahagia. Dan orang sengsara dimudahkan untuk melakukan sesuatu yang menyebabkan sengsara."

Kemudian baginda membacakan firman Allah Taala yang bermaksud:

"Adapun orang yang memberikan (hartanya pada jalan Allah) dan bertaqwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga), maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah. Dan adapun orang-orang yang bakhil dan berasa dirinya cukup, serta mendustakan pahala yang terbaik, maka kelak Kami akan menyiapkan baginya (jalan) yang sukar.(Al-Lail, 5-10)

Huraian isi :
Setiap manusia ditetapkan kebaikan dan kecelakaan ke atas dirinya bergantung kepada apa yang diusahakannya. Maksud ditetapkan manusia celaka atau bahagia bermaksud dipermudahkan manusia melakukan kebaikan jika dia di jalan kebaikan dan dimudahkan manusia melakukan kejahatan jika dia di jalan celaka. Mudah-mudahan kita adalah antara insan yang suka berbuat kebaikan.AMIN.............

No comments:

Labels